Bedrijven die met een behoorlijk personeelsbestand werken waarbij het werkaanbod kan fluctueren is het verstandig om dit goed te managen. Je wil immers vraag en aanbod met betrekking tot werkaanbod en hoeveelheid personeel zo goed mogelijk matchen. Allereerst is dit belangrijk voor de klanttevredenheid omdat je beter je afspraken kunt nakomen richting klant en ook de verwachting van te voren dus beter kunt managen. Ook komt het de medewerkerstevredenheid ten goede. Je belast medewerkers immers gelijkmatiger en er zullen minder ad hoc zaken op ze afkomen die de nodige stress kunnen opleveren. De methodiek om dit goed te kunnen managen is via personeelsplanning. In dit blog vertellen we daar meer over.

De personeelsplanning methodiek

De personeelsplanning methodiek bestaat uit vier fases. Allereerst is er de zogenaamde forecasting. Hierin kijk je vooruit en probeer je een zo goed mogelijk voorspelling te doen van het werk wat op je af gaat komen. Hier zul je dus even een moment voor moeten nemen om dit goed inzichtelijk te krijgen. Toch helpt dit inzicht al enorm en heb je interessante input die kunnen zorgen dat zaken beter gaan lopen in je bedrijf. In de volgende fase kijk je hoeveel capaciteit aan personeel je beschikbaar hebt. Je kijkt dan uiteraard naar de aantallen, maar ook hoeveel uur ze beschikbaar zijn om het aangeboden werk weg te werken. In de volgende fase kijk je wanneer wie beschikbaar is. In deze fase ontstaat ook het beeld wanneer je welk werk weg kunt werken en is er ook voldoende inzicht om werk in te gaan plannen. Het laatste wat je doe bij personeelsplanning is dit verwerken in een goed werkrooster. Met dit kan je vooral naar je personeel duidelijk maken wie wanneer werkt en welk werk dan ingepland staat. De cirkel is daarmee rond en kun je aan de slag om deze planning daadwerkelijk na te komen.

Wat levert een personeelsplanning op?

Belangrijkste van een personeelsplanning is dat je daarmee een middel hebt om betere afspraken met je klanten te maken en die ook na te kunnen komen. Doordat je het werk goed weg managed zullen je medewerkers ook meer tevreden zijn. Je belast ze namelijk veel gelijkmatiger waardoor er veel minder stress is. Ook wordt het overzichtelijk wie je het beste voor  wat kunt inzetten. ZO benut je het talent van je personeel beter. Daarnaast is de kans groot dat je medewerkers productiever zijn doordat ze minder zonder werk zitten. Dit gaat uiteindelijk het rendement binnen je bedrijf verbeteren.

Categorieën: Blog

0 reacties

Geef een reactie